Thursday, July 22, 2010

Inikah Saudaraku? 6


Kalau dendam sudah membara,
Darah merah kan tertumpah jua.


“Korang nak tahu tak, hari Sabtu hari tu kita orang pergi rumah Cik Dol nak jumpa Fatin, dia bagi kita orang makan nasi goreng dan kuih lapis. Kita orang makanlah nasi goreng dan kuih lapis dia, tapi rasanya macam dah basilah. Sebab rasanya tak sedap ni.”

Zulfa Zayanah yang sedang menulis senarai barang dapur yang perlu dibeli pada esok hari, meramas kertas tersebut. Dia menggenggam kertas tersebut sepenuh hati. Kertas putih yang licin pada permukaannya kini sudah bertukar menjadi gumpalan.

Dulu aku boleh bersabar sebab dulu aku belum berfikiran matang. Tetapi sekarang, percayalah satu hari nanti akan terbukti mana satu hak dan mana satu batil. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil, bukan? Dahulu aku baru berumur 10 tahun dan kini aku berumur 18 tahun. Selama lapan tahun aku kumpulkan keberanian, ketabahan dan kesabaran dan kamu semua akan tahu hasilnya nanti. Percayalah!

“ Zulfa! Dah tulis barang yang nak dibeli esok?”

Getusan hati Zulfa terhapus serta merta.

“ Sedang buat ni, bu.”

“ Kalau dah siap, bagi kat ibu. Ibu nak tengok, takut ada yang tertinggal.”

“ Ok.” Zulfa segera mengambil kertas putih kecil yang baru dan menyalin kembali apa yang terkandung di dalam kertas sebelumnya.

***


“ Hello, assalamualaikum.”

“ Waalaikumussalam.”

“ Liana ada tak?”

“ Ada, jap ek.”

Beberapa minit kemudian…

“ Hello.”

“Hello, Liana.”


“ Ya, Zulfa. Kenapa?”

“ Liana, kau yang cakapkan nasi goreng dan kuih lapis Cik Dol tu basi?”

“ Kenapa?”

“ Kau ada cakapkan?” Air mata Zulfa mengalir perlahan ke lantai pipi.

“ Ada. Dida pun cakapkan?”

“ Em. Nanti kita call Dida.”

Zulfa meletakkan ganggang telefon untuk seketika dan mengangkatnya kembali dan mendail nombor telefon rumah Dida.

***


“ Zulfa, tolong ambilkan ibu maggi kari tu.”

Tanpa disedari matanya sudah dipenuhi dengan air mata. Sejurus ibu memanggil, kerdipan mata Zulfa menyebabkan setitis air matanya jatuh. Dia mengalihkan pandangannya dari ibu. Dia mengambil maggi kari yang diminta oleh ibu. Dia mengelap perlahan air matanya itu supaya tidak diketahui oleh ibu.

“ Zulfa ada nak beli apa-apa lagi?”

Zulfa mendiamkan diri. Gelengan kecil diberikan.

“ Ibu pergi bayar ek.”

“ Em.”

Zulfa terus menuju ke kaunter pembayaran. Langkahnya yang cepat membuatkan ibu tertinggal di belakang.

***


“ Ayah, sinilah.”

Ayah Zulfa mengangkat ganggang telefon yang kedua.

“ Hello, assalamualaikum.”

“ Waalaikumussalam.”

“ Dida ada?”

“ Ada, jap ek.”

Beberapa minit kemudian…

“ Zulfa, kenapa?”

“ Dida, kau ada cakap yang nasi goreng dan kuih lapis Cik Dol tu basikan?”

“ A’ah. Kenapa?”

“ Betul Dida ada cakap?” Ayah mula bersuara.

“ Ha? Tak adalah pak cik.”

“ Dida, kau pun cakapkan?”

“ Tak adalah. Liana je yang cakap.” Air mata Zulfa semakin deras mengalir.

“ Em. Tak apalah, Dida. Terima kasih.” Zulfa terus meletakkan ganggang telefon
tersebut.

***


Ayah dengar apa yang Dida cakap mula-mula, tetapi kenapa ayah masih tidak menyalahkan dia? Kenapa semuanya aku yang dipersalahkan? Setiap orang menuding jari kepada aku. Adilkah ini? Kenapa? Apa salah aku, ya Allah? Kenapa begitu besar dugaan yang Engkau berikan? Kenapa? Sekarang, aku sudah tidak mudah untuk mempercayai orang. Ada orang kata, kita perlu mempercayai orang yang kita sayangi. Tetapi, bagi aku semuanya sama. Salahkah aku, ya Allah?

No comments: