Saturday, June 5, 2010

Inikah Saudaraku? 3


Pagi Isnin yang ceria bagi seseorang yang mengamatinya memang indah. Namun bagi Zulfa Zayanah ianya hanya hari-hari yang biasa. Hari yang membosankan. Hari yang memenatkan kerana memikirkan sesuatu yang perlu dilakukan.

Telefon bimbit Zulfa berbunyi. Terperanjat Zulfa dibuatnya. Bunyi tersebut menyedarkan Zulfa dari lamunannya. Dia mencapai telefon bimbitnya. Nombor yang terpapar pada skrin telefon bimbitnya tidak dikenali. Siapa ni?

Hello, assalamualaikum.”

“ Waalaikumussalam. Ni Zulfa Zayanah ke?” Zulfa mengerutkan keningnya.

“ Ya, saya. Ni siapa?”

“ Ni Cikgu Farahin.”

“ Oh, cikgu. Kenapa cikgu?”

“ Zulfa ada buat apa-apa tak sekarang ni?”

“ Sekarang? Tak ada, cikgu. Kenapa?”

“ Maksud cikgu, kamu ada buat kerja sambilan tak?”

“ Tak ada cikgu. Kenapa?”

“ Oh. Kalau macam tu cikgu nak minta kamu tolong cikgu jaga gerai cikgu boleh tak?”

“ Em… Tak tahu lagilah cikgu. Nanti kalau boleh, saya bagi tahu cikgu.”

“ Oh, ok. Maaf mengganggu kamu.”

“ Eh, tak adalah cikgu.”

“ Assalamualaikum.”

“ Waalaikumussalam, cikgu.”

Talian telefon diputuskan. Zulfa memang terkenal di sekolahnya kerana keperibadiannya yang suka membantu para guru dan rakan-rakannya, walaupun perilakunya yang agak kasar. Namun dalam kekasarannya, ada terselit kelembutan. Kawan-kawan lelakinya memang senang bergaul dengannya. Begitu juga dengan kawan-kawan perempuannya.

Dia menaiki anak tangga rumahnya untuk pergi ke bilik. Dia ada rancangan pada hari ini bersama rakan-rakannya. Dia pergi bersiap untuk keluar makan angin. Ini adalah kali pertama dia keluar bersama rakan-rakannya selepas menghadapi peperiksaan SPM. Akhirnya dapat juga aku hilang bosan daripada terperap kat dalam rumah ni 24 jam.

“ Ibu, Zulfa pergi dulu.” Zulfa bergegas ke luar rumah.

“ Kamu nak pergi mana tu Zulfa?”

“ Zul… Eh, Zulfa nak pergi jumpa kawan dulu bu. Assalamualaikum.” Zulfa terus hilang dari pandangan ibunya.

“ Waalaikumussalam.” Ibu menjawab salam dengan nada perlahan.

Zulfa memukul dahinya perlahan. Ish, macam mana aku boleh tersasul tadi! Aku tak boleh bagi tahu ibu yang aku kena panggil Zul oleh kawan-kawan aku. Mati aku nanti kena bebel dengan ibu. Nanti ibu cakap, dah baik-baik ayah bagi nama tu tapi aku tukar pula. Nama panggilan macam laki pula tu. Aduhai.

“ Eh, Zul!” Bahu Zulfa ditepuk. Langkah Zulfa terhenti serta-merta. Terbeliak mata Zulfa. Terperanjat. Nafas tersekat. Dia menepis tangan yang berani memegang bahunya itu.

“ Zul! Kau apasal macam nampak hantu je?”

“ Woi, Farish! Kau tak reti nak beri salam ke? Kau tu yang hantunya. Terperanjat kentang aku dibuatnya, tahu tak?” Zulfa menjeling kecil.

“ Assalamualaikum.” Farish tergelak.

“ Em… Waalaikumussalam.”

“ Kita nak pergi mana Zul?” Zul mengangkat bahunya.

“ Ha?! Kau yang ajak aku tapi kau tak tahu nak pergi mana? Apalah kau ni.”

Excuse me. Aku tak ajak kau sorang je ek. Kita tuggu kawan-kawan kita yang lain kat bus stop sana.” Zulfa menunjukkan jarinya ke arah perhentian bas di hujung tamannya.

“ Aku ingat kau nak dating dengan aku je.” Farish tergelak kecil akan kata-katanya.
Air muka Zulfa tidak berubah. Tawar. Seperti tiada apa-apa yang didengari olehnya.

“ Kau marah dengan aku ke Zul?”

Tiada jawapan yang dituturkan oleh Zulfa. Air muka Farish berubah sama sekali. Cuak.

“ Eh, Zul! Kau marah dengan aku ke? Eh, sorrylah wei. Aku main-main jelah. Jangan pula kau ambil hati ek.” Farish menyekat langkah Zulfa. Dia berdiri betul-betul di hadapan Zulfa.

Zulfa melangkah ke kanan, Farish ke kiri. Zulfa melangkah ke kiri, Farish ke kanan. Farish menghalang perjalanan Zulfa.Dia melihat wajah Zulfa yang tiada rasa.

“ Farish, kau kenapa? Aku nak cepat ni. Nanti lama pula dia orang tunggu kita.”

“ Kau tak marah kat aku ke?”

“ Buat apa aku nak marah kat kau? Benda remeh yang kau cakap tu? Ah, aku dah biasa.”

Zulfa terus mengelak sekatan yang dilakukan oleh Farish. Dia meneruskan langkahnya. Farish terpaku di situ. Dia menarik nafas panjang dan dilepaskan serta-merta. Dia mengikuti langkah Zulfa dengan gagah. Sampai bila aku nak diamkan diri macam ni? Aduyai!

“ Faaaaarrrriiiisssshhhh!”

Pin! Pin!

Gedebuk!

No comments: