Sunday, May 30, 2010

Inikah Saudaraku? 1



“ Kamu bukan lagi saudara aku. Kamu fitnah keluarga aku. Kamu fitnah masakan isteri aku. Kamu bukan lagi saudara aku!”

Ah, kalau aku dapat putarkan kembali masa, akanku pertahankan maruah keluargaku yang kini sudah tercalar dek saudara yang tidak berperikemanusiaan itu! Akanku kumpul segala keberanianku kini. Namun, ianya sudah terlambat. Jika diriku sekarang adalah diriku yang dahulu, tidak akan aku benarkan sesiapa menjatuhkan maruah keluargaku yang suci itu! Satu hari nanti, kebenaran akan terbukti. Sesungguhnya Allah itu Maha Adil, bukan? Dahi Zulfa Zayanah berkerut mengingatkan kisah silamnya. Dendam yang tersirat di jiwanya kembali menggelegak. Tangannya digenggam rapi.

“ Zulfa.” Bahu Zulfa dipegang. Genggaman tangan dilepaskan perlahan. Suara lembut itu selalu membuatkan Zulfa kalah dalam emosi yang ganas.

“ Zulfa, kisah lama jangan diingat kembali. Allah dah tentukan semuanya. Ini takdir kita. Semua ni pasti ada hikmahnya. Jangan ikutkan emosi kamu tu, ya?” Lembut suara itu menuturkan kalam.

“ Ibu, sampai bila kita nak berdiam diri? Sampai bila kita nak biarkan maruah keluarga kita tercalar dek ‘syaitan’ tu?”

“ Astaghfirullah, Zulfa. Dia tetap saudara kita. Dia keluarga ayah.”

“ Ibu, dia bukan saudara Zulfa lagi! Orang yang sebelahkan dia pun, bukan saudara Zulfa lagi! Kawan-kawan Zulfa pun, bukan kawan Zulfa lagi! Dia yang mengaku yang dia bukan saudara kita, itu yang dia nak, jadi dia bukan saudara Zulfa lagi!”

Membulat mata ibu yang mendengar kata-kata anak yang ketiganya itu. Terlalu lama Zulfa pendamkan perasaan ini. Kegembiraan yang dia kecapi hanya sementara. Kisah silamnya itu membuatkan dia lebih matang dalam pemikiran dan perangainya semakin kasar seperti lelaki. Ibu hanya berdiam diri. Dia juga mengiakan kata anaknya itu di dalam hati, namun dia hanya diam seribu bahasa. Dia cuma serahkan segalanya kepada Allah yang Maha Kuasa.

Ibu meninggalkan Zulfa yang dari tadi memerap di dalam bilik. Dia membiarkan anaknya itu melayan emosinya yang tidak tentu hala. Membiarkan dia bersendirian. Memberikan dia masa untuk berfikir jalan terbaik untuknya.

Ibu, Zulfa takkan maafkan dia orang. Dia dan keluarga dia, sama je! Syaitan yang bertopengkan manusia! Dia orang dah menyebabkan keluarga kita ni pindah dari rumah, meninggalkan kampung halaman. Dia orang yang menyebabkan hubungan kekeluargaan kita semakin renggang. Dia orang yang menyebabkan hidup kita sekeluarga tidak tentu hala. Zulfa takkan pernah maafkan dia orang selagi dia orang tak berlutut minta maaf! Getus hatinya. Wajah Zulfa Zayanah yang sentiasa mengukir senyuman dalam kedukaan bertukar menjadi amarah. Masam seperti cuka. Terlalu pahit kenangan lama untuk ditelan dan dicerna di dalam dirinya. Oleh itu, dia sanggup telan, tetapi untuk dicerna tidak sama sekali! Akan dia muntahkan balik segalanya nanti. Suatu hari nanti. Suatu masa kelak.

Zulfa menarik nafas panjang. Menghempuskan nafasnya kasar. Dia melihat biliknya yang suram. Dia meletakkan kepalanya yang berat dengan dendam ke bantal. Dia melihat kipas yang berpusing ligat di langit bilik. Kau dan keluarga harus bersiap sedia untuk menerima kehadiran aku satu hari nanti.