Sunday, April 11, 2010

Diari Saksi Coretan 25

" Ok, like this. ( Nafas kecil dilepaskan ) Syaza... Kenapa awak tak bagi tahu saya pasal semua ni?" Soalan diajukan kepadaku. Aku tidak mengerti maksudnya. Aku tertanya-tanya.

" Apa awak cakap ni, Danish? Saya tak fahamlah." Suaraku masih kedengaran lemah.

" Ini," ringkasnya.

Dia menunjukkan diariku. Aku terperanjat. Tiada sepatah kata yang dapat kuungkapkan setelah melihat dia memegang diari kehidupanku.

" Kenapa awak sembunyikan segalanya daripada saya? Syaza, kenapa awak diam? Cakaplah! Sekarang, cuma ada awak, saya dan Allah. Mama tak ada kat sini. Awak, tolonglah beritahu saya." Mengalir air matanya. Sifat kelakiannya hilang seketika.Kugagahkan jua tubuhku untuk melontar bicara. Otak menginterprestasikan kata.

" Danish, awak dah baca semuanya? Itukah buku yang awak baca semalam? Sepanjang malam?" Anggukan dibalas olehnya.

" Danish, ingat lagi tak hari tu yang saya pernah cakap yang saya berkorban untuk awak. Pengorbanan inilah yang saya maksudkan. Kalau awak dah baca, mesti awak terbaca sekali syarat-syarat yang dipersetujukan. Saya terjerut dengan syarat-syarat itu, Danish. Saya taknak susahkan sesiapa, termasuk awak." Sambungku dengan nada yang lembut dan sayu.

" Kenapa awak sanggup buat macam ni, Syaza? Kenapa?" Tangisannya semakin kedengaran.

" Saya buat semua ni untuk keluarga saya," jawabku ringkas.

Dia terduduk di kerusi yang diletakkan di sebelah katil. Rasa pilu memenuhi ruang bilik wad itu.

" Danish, saya minta maaf." Aku menyambung kalamku.Dia meraup mukanya yang berlinangan dengan air mata.

Daun pintu bilik wadku dibuka. Aku dan Danish melihat Datuk Rizal, Datin Iza serta Mak Uda berdiri di ambang pintu. Danish segera mengusap air matanya.

" Mama, papa? Kenapa datang?" Danish cuba mengawal suaranya.

" Eh, mama dengan papa datang nak jenguk pembantu rumah yang asyik menyusahkan orang ni pun, tak boleh ke?" Ucapan Datin Iza amat pedas. Namun, aku hanya menahan.

" Datin, datuk, terima kasih sebab datang nak jenguk saya," ujarku.

" Syaza ok?" Datuk Rizal cuba bersuara. Sebelum aku sempat untuk membalasnya Danish mula berbicara.

" Pa, Syaza yang terlantar kat hospital ni, papa dan mama masih boleh tanya Syaza ni ok ke tak?"

" Kamu jangan biadap dengan papa kamu, Danish!" Tegas Datin Iza.

" Mama, sudahlah tu." Daruk Rizal memujuk.

Apakah yang berlaku seterusnya?
Untuk mengetahuinya, ikuti cerita Diari Saksi Coretan seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =)

Bersambung...

No comments: