Thursday, February 11, 2010

Kasih Kita III

Prinsipku : Aq nak belajar dulu samapai berjaya & dapat kerja yang bagus. InsyaAllah! Yang penting sekali, hukum Islam.

Belum sempat aq menjelaskan matlamatku, lalu terdengar suara dia mencelah. "Hukum Islam?" Tenang aq menjawab, "Yup. Allah berfirman: Janganlah sekali-kali kamu mendekati zina. Mendekati zina di sini juga membawa maksud couple. Hukum couple dalam Islam adalah haram. So, for me better jauhkan diri dari yang haram & dekatkan diri dengan yang halal. Am I right?" Lantas aq tersenyum. :)

Dia & kekasih hatinya hanya mampu mendengar & mendiamkan diri. Oleh sebab aq takut menyinggung hati mereka, tanpa segan silu aq memohon maaf jika ada yang terasa. Dia hanya mampu mengukir senyuman.

Dapat kurasakan suasana semakin tegang, aq ingin mengundurkan diri. Carol hanya mampu berdiam diri. Apabila aq ingin memulakan langkahku, tiba2 dia memberhentikan niatku itu. "Syaza, nombor phone?" soalnya. "It's better if you don't know." Aq mengukir senyuman pada raut wajahku. "Aq pi dulu. Assalamualaikum. Bye Carol."

Lantas aq meninggalkan mereka berdua tanpa menoleh ke belakang. Aq senyum dalam kedukaan. Sungguh terseksa lakonanku tadi! Walaupun aq memang sudah tahu yang dia sudah berpunya sejak dari dulu lagi, tp aq hanya mampu untuk bersyukur. Itu sahaja yang boleh aq ungkapkan untuk menutup perasaanku padanya. Aq akan gembira walau hanya melihat senyumannya. Jika dia gembira, aq akan turut gembira untuknya.

Sudah berulang kali aq cuba memadamkan namanya dalam hidupku, namun tidak kumampu kerana dia kawanku.

Tanpa kusedari setitis air mata jatuh ke dasar pipiku. :'( Aq hanya mampu mengusapnya. Yang berlalu biarlah ia berlalu. Kini aq hanya mampu meneruskan hidupku. Aq pasrah pd ketentuanMu, ya Allah.

Kini aq pasrah dengan segalanya...

Siapakah si dia?
Ketahui si dia di dalam Kasih Kita IV! ;)

Bersambung...

No comments: