Saturday, February 27, 2010

Penantiannya... V

Aku melayan karenah budak2 tersebut. Aku ternamapak sekumpulan budak lelaki datang ke padang. Mereka yang selalu bermain di sini. Mereka kelihatan tidak senang akan kehadiran kami di padang itu.

Kini, aku bertekad ingin mengundurkan diri. " Kak Farah penat arr. Nak rehat sekejap. Cuba ajak dia orang main." Aku menunjukkan ke areah sekumpulan budak lelaki tadi. " Kak Farah ajak la dia orang," ujar Danial.

Aku cuba memberanikan diri untuk berbicara. " Kauorang nak main ek. Kalau nak main, main la." Aku mengajak mereka supaya turut turun padang bermain b'sama. Mulanya salah satu daripada mereka menggeleng, tetapi gelengan itu diikuti dengan anggukan.

Aku mengerti akan maksudnya. Wajahnya seperti kukenali. ' Oh, inilah Faiz.' Aku memberikan senyuman kepadanya. Dia tersipu-sipu malu. Tenang. Aku berehat di bangku bawah pokok rendang itu. Redup.

Bunyi moto meriuhkan suasana. Aku terlihat dia. " Haiqal, jom balik. Kyra, balik. Danial, akak balik dulu ek." Adikku, Kyra hadir kembali dari berpusing-pusing di taman itu. Lambaian kami hulurkan kepada Danial. ' Mudah-mudahan dia tak nampak aku.' Tiba2 sebuah motosikal berhenti di hadapanku. Apa dia nak? (!_!) " Awak, nama awak siapa?" Soalnya setelah memberhentikan aku di tepi jalan. " Farah," balasku ringkas. Aku meneruskan kayuhanku. Dia mengiringiku. Rimas.

Aku memberhentikan kayuhan. " Awak nak apa?" tegasku. " Nak kenal dengan awak. Awak duduk mana?" ujarnya. " Saya duduk kat rumah. Maaf ek, saya kena cepat." Kyra & Haiqal melihat aq dari jauh. Lantas aku meninggalkannya.

Cahaya bulan menerangi malam ini. Aku membuka pintu bilik & ternampak adikku, Kyra sedang menulis sepucuk surat. Untuk siapa surat itu ditujukan, tidak kuketahui. Perasaan ingin tahuku tiba2 membuak-buak.

" Kyra tulis surat untk siapa?" soalku. " Untuk Faiz," jawabnya sambil mengukir senyuman manis. " Esok petang, Kak Farah tolong bagi kat dia ek," sambungnya. " Ha?! Kak Farah? Bagi arr sendiri." Terperanjat aku akan perintahnya. " Alah, tolonglah bagikan," rayunya. Aku melihat isi surat tersebut. Ah, hanya sekadar surat perkenalan diri. " InsyaAllah," ujarku.


Adakah Farah akan memberikan surat itu kepada Faiz?
Ketahui dalam Penantiannya... seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =)

Bersambung...

No comments: