Friday, February 26, 2010

Penantiannya... IV

" Hai. Awak tinggal kat sini ke? Tak pernah nampak pun sebelum ni." Senyuman yang dihadiahkan kepadaku tampak ikhlas. Kelihatan dia & rakannya masih duduk di motor mereka. Aku membalas senyumannya. :) Lantas berkata, " Tak. Saya tak tinggal kat sini. Ni rumah aunty saya." Aku diam seketika. " Maaf la ek. Dah nak Maghrib ni, kita orang masuk dulu." Lalu aku mengarahkan adikku & Haiqal untuk masuk ke rumah. " Esok jumpa lagi ek," katanya. Aku tunduk, lalu masuk ke rumah tanpa melihat reaksi mereka.

Keesokan harinya...

" Kak Farah, petang ni kita pergi padang ek. Main bola ajak Haiqal. " InsyaAllah, kalau tak hujan. Lepas Asar terus pergi tau. Nanti ada orang main pula kat sana," kataku.

Seusai solat Asar, kami terus bersiap-siap untuk ke padang. " Ibu, ayah, kita orang pergi padang dulu." Ucapan ini sentiasa kami lontarkan sebelum pergi ke suatu tempat. Petang ini cuaca kembali cerah. Sinaran matahari memancar ke setiap ruang rumah di kawasan itu.

Setibanya kami di sana, padang itu masih kosong. Aku & Hiaqal terus memijak rumput2 hijau di padang tersebut, manakala Kyra duduk di bangku dekat pokok rendang yang berhampiran dengan padang. Mula2 nya memang kami berdua yang menceriakan padang itu, namun kini bertiga. Danial, rakan Haiqal menawarkan diri untuk bermain bersama.

" Nak join sekali boleh?" Suara itu kudengar daripada salah seorang daripada sekumpulan budak lelaki yang menuju ke arah kami. Danial & Haiqal memandang tepat ke wajahku. " Em... Boleh," balasku. " Kamiulah Botak FC." Semuanya cuba bersuara. Aku menghadiahkan senyuman kepada mereka. Baru kusedari mereka semua sememangnya botak. Ah, tidak hairanlah kalau mereka menggelarkan kumpulan mereka Botak FC.

Setelah lama bermain, taman permainan itu semakin dibanjiri oleh jiran tetangga. Aku mengundurkan diri & melihat mereka bermain. Namun begitu, mereka cuba menghalang. " Kak Farah, jom la main," rayu Danish. Aku tersenyum. " Tak apa lah. Main arr dulu. Kak Farah penat." Aku cuba memberi alasan. Aku ingin melabuhkan punggungku di bangku bawah pokok itu, tetapi tanganku ditarik oleh Danial & Haiqal.

' Mana Kyra pergi ni?' Kelibatnya tidak kelihatan.

Ke manakah Kyra menghilangkan diri?
Ketahuinya dalam Penantiannya... seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =)

Bersambung...

No comments: