Sunday, March 28, 2010

Diari Saksi Coretan 19

Danish ternampak sebuah diari yang terdampar di meja bilikku. Dia membelek-belek diari tersebut lalu dibukanya. Dia membaca dengan teliti.

............................................................................

Tepat jam 10.00 pagi, aku dihantar ke sebuah bilik untuk menjalani pemeriksaan tubuhku. Aku ditemani oleh Mak Uda.

" Ya Allah, Syaza. Apa dah jadi dengan kamu ni?" Terbeliak mata Mak Uda melihat bahagian belakang badanku. Deras air matanya mengalir ke dasar pipi melihat penderitaan aku selama ini.

............................................................................

12 Jun 2009

Aku berjumpa dengan mama Danish, Datin Iza ditemani oleh Danish. Aku berharap hubungan sahabat yang kami jalinkan ini kan ke jinjang pelamin, namun yang terjadi adalah sebaliknya. Aku dihalang keras oleh Datin Iza untuk bersama Danish. Aku dicampak keluar dari rumahnya oleh dua orang pengawal yang berbadan sasa. Danish juga dihalang untuk berjumpa denganku. Aku berjalan kaki untuk ke jalan utama dengan kesan kesakitan selepas dicampak keluar. Kesejukan pada malam itu sampai menusuk ke tulang. Namun, kugagahkan jua tubuhku.


" Syaza, maafkan Danish. Danish tak dapat tolong Syaza." Danish berbicara sendiri. Dia menatap kembali diariku.

19 Jun 2009

Danish berjumpa denganku di kedai ' Zita Shop ', tempat aku bekerja. Dia memberikan aku sepucuk surat yang berisi puisi beserta patung beruang yang amat comel. Katanya, sempena hari jadiku yang akan datang pada 21 Jun nanti. Aku gembira kan pemberiannya.

Pada malam itu, sekumpulan gangster menceroboh ke rumahku dan keluargaku. Aku terlihat Datin Iza di sebalik kumpulan tersebut. Dia memberi amaran kepadaku supaya jangan bertemu dengan Danish, jika tidak sesuatu akan berlaku kepadaku dan keluargaku.

Rumahku diselerakkan dan patung beruang pemberian Danish pagi tadi, dibuang. Ibu dan adik-adik ketakutan. Mereka tidak mengethaui bahawa Datin Iza itu adalah mama kepada Danish. Aku akan rahsiakan perkara ini sampai tiba waktunya untuk aku memberitahu mereka.


' Mama?! Kenapa Syaza tak bagi tahu aku pasal ni? Patut la dia cuba melarikan diri daripada aku.' Hati Danish berbicara. Dia berhenti seketika, menarik nafas panjang untuk meneruskan pembacaannya.

Apakah yang tertulis di diari Syaza lagi?
Untuk mengetahuinya, ikuti cerita Diari Saksi Coretan seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =) Maaf lambat post, Syaza ikut kem selama 3 hari.

Bersambung...

No comments: