Wednesday, March 10, 2010

Diari Saksi Coretan 8

Lantas, aku berlari-lari anak masuk ke bilikku. Aku membersihkan diri. " Syaza! Syaza! " Datin Iza memanggil. Belum sempat aku melabuhkan punggungku ke katil, aku terus pergi untuk bersua dengan Datin Iza.

..............................................................................

Aku kembali ke bilik. Aku membuka diariku. Aku mula menulis huruf demi huruf. Kini kesakitan di badanku semakin menusuk ke kalbu. Aku menerjah ke luar jendela bilik. Tanpa disedari, air mataku jatuh beberapa titis ke lampiran diari. Angin sepoi-sepoi bahasa menyentuh lembut ke pipiku.

" Walau dalam apa cara sekali pun, mama akan halang kamu dari bersama. Faham?!" Fikiranku memutarkan ingatan. Setiap kata-kata yang dilemparkan, aku tanam di dalam kolong hatiku.

Aku terpandang sepucuk surat yang kuselitkan di dalam diari beberapa bulan yang lalu. Aku membuka kembali sampul surat itu, menatap isi yang tertulis di atas ehelai kertas. Kubaca semula, meneliti kembali maksud disebalik kata, mengenag serta mengimbas kembali kenangan dahulu kala.

Syaza...
Jika kau jadi bulan,
Aku jadi bintangnya,
Jika kau jadi matahari,
Akan kujadi cahayanya.
Jika kau jadi laut,
Aku jadi pantainya,
Jika kau jadi bunga,
Akan kujadi kumbangnya.

Walau badai melanda,
Walau tsunami menenggelamkan kita,
Tiada siapa yang dapat memisahkan cintaku pada sang bunga,
Hanya kematian dan takdirNya yang dapat menjauhkan kita berdua.

Akan kukuburkan cintaku padamu di nubariku,
Tiada siapa yang dapat merobeknya.

Ditaman khayalan tempat kita bertemu,
Di situ juga saksi cintaku padamu,
Akan kugapai cintamu hingga ke akhir waktu.

Itu janjiku!



' Ah, semuanya hanya tinggal kenangan sahaja! Ya Allah, Kau temukanlah aku seorang lelaki yang sentiasa menggapai kasihMu.' Aku bermonolog. Kulipatkan kembali surat itu. Menutup diari. Aku melelapkan mataku dengan izinNya.

Adakah Syaza berjaya bertemu dengan lelaki idamannya?
Untuk mengetahuinya, ikuti cerita Diari Saksi Coretan seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =)

Bersambung...

No comments: