Friday, March 5, 2010

Diari Saksi Coretan 3

Aku sudah tidak sanggup melihat ibuku melawan penyakitnya yang semakin menular ke seluruh tubuhnya. Itu ibuku!

Seorang wanita yang melahirkan aku dari rahimnya. Menahan kesakitan selama 9 bulan kerana mengandungkan aku. Membesarkan aku sendirian setelah ayahku bertemu Sang Pencipta sejak aku 5 bulan dalam kandungan.

Kepayahannya tidak dapat aku bandingkan dengan kepayahanku sekarang. Jasanya terlalu bernilai. ' Ya Allah, panjangkan lah usia ibuku. Ibu, Syaza rindukan ibu.' Aku menahan air mataku daripada mengalir. Selama ini, aku hanya memasukkan wang gajiku ke akaun adikku. Sudah 2 bulan aku tidak menjenguk keadaan ibuku di hospital. Rasa berdosa menyelubungi jiwaku.

" Syaza, Datin Iza panggil tu. Syaza tak dengar ke? Cepat, nanti dia marah." Mak Uda menegur. Emosi yang hampir menyelubungi seluruh jasadku dapat kukawal.
" Baik, Mak Uda," ujarku. Aku bergegas ke salah sebuah bilik di tingkat 3, iaitu ke ruang rehat keluarga Datuk Rizal.
" Lembap. Huh. Buatkan saya air fresh orange dua gelas, ok," tegasnya. Aku menuruni anak-anak tangga, lalu memasuki ruang dapur.

" Datin nak apa, Syaza?" Mak Uda kelihatan risau. " Datin nak fresh orange dua gelas," balasku. " Biar Mak Uda yang buatkan. Kamu rehat dulu ek. Kamu dah bersihkan satu rumah ni sorang2 . Kasihan Mak Uda lihat kamu," jelas Mak Uda. " Eh, Mak Uda. Tak apa. Biar Syaza yang buat ek. Syaza dah biasa dengan semua tu." Aku menolak, namun Mak Uda tetap ingin melakukannya. Aku cuma akur. Aku tidak mahu mengecilkan hati wanita yang sudah berumur 50 tahun itu.

" Mama berkenan sangat dengan Wani tu. Dia tu, dah la cantik, ayu, kaya pula tu. Anak Datuk Razak. Danish kenal tak? Mama nak jodohkan Danish dengan dia. Danish setuju tak?" Aku terdengar perbualan Datin Iza dengan anaknya, Danish.

" Mama!" tegas Danish. Aku terus mengetuk pintu ruang rehat itu.
" Datin, ini airnya," kataku. Tuan Muda Danish menatap tepat ke mukaku. Aku berdiri di sisi datin.
" Tui! Air apa ni? Tawar! Tak ada rasa. Nah, minum ni!" Aku dimarahi oleh Datin Iza. Bajuku basah kuyup disirami air fresh orange oleh Datin Iza.
" Mama! Mama tak layak nak jodohkan Danish dengan sesiapa dan ma tak boleh tentukan hidup Danish!" Teriakan Tuan Muda Danish bergema di setiap penjuru ruang rehat itu.

Dum!

Pintu ditutup dengat kuat. Aku hanya tunduk membisu.

Aduh! Sakit sungguh belakang badanku.

" Syaza." Suara Mak Uda kedengaran di muka pintu bilikku.


Apakah tujuan Mak Uda menerjah ke bilik Syaza?
Untuk mengetahuinya, ikuti cerita Diari Saksi Coretan seterusnya. Teruskan membaca! Ganbatte kudasai! =)

Bersambung...

No comments: